ATATURK

TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART

09 Mayıs 2016
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART
 TEMİZ DENİZLER İÇİN MAVİ KART

Bakan Sarı: “Tüm Yat Limanlarında Mavi Kart Sistemine Geçen İlk Ülkeyiz”

 Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca; denizlerin korunması ve temiz kalabilmesi amacıyla hayata geçirilen "Mavi Kart" sistemi,  İstanbul'daki 8 yat limanında da devreye alınmasıyla tamamlandı.

Türkiye'deki tüm yat limanlarının "Mavi Kart" sistemine geçiş töreni, Çevre ve Şehircilik Bakanı Fatma Güldemet Sarı'nın katılımıyla İstanbul Ataköy Marina'da yapıldı.

Mavi Kart sistemiyle turizm ve rekreasyon amaçlı olarak koy ve körfezlerde dolaşan her yıl yaklaşık 20.000 yabancı ve yerli tekne ve küçük deniz araçlarının atıklarının toplanması ve illegal deşarjların engellenmesi sağlanıyor.

Törende konuşan Bakan Sarı, denizlerde yaşanan kirlilik nedeniyle tüm dünya ülkelerinin denizlerini korumaya yönelik bir strateji izlediğini ifade ederek, denizlerdeki kirliliğin küresel bir boyuta ulaştığını söyledi.

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de önemli gündem maddelerinden birinin deniz kirliliğiyle mücadele olduğuna dikkat çeken Bakan Fatma Güldemet Sarı, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"İstanbul'da 8 yat limanında bulunan atık kabul tesislerinin devreye alınmasıyla ülkemizdeki tüm yat limanlarında Mavi Kart sistemine geçmiş olacağız. Bunu başaran ilk ülke olmanın gururunu sizlerle beraber yaşıyoruz. Ülkemiz, yatçılık ve yat turizmine ev sahipliği yapmaktadır. Her yıl yaklaşık 20 bin yerli ve yabancı tekne, koy ve körfezlerimizde dolaşıyor, tatil yapıyor. Yaz aylarında, sadece Göcek Koyu'nda 10 bin tekne dolaşmakta ve gecelemektedir. Tabii bunun doğal sonucu olarak belli oranlarda atık oluşuyor. Bu atıkların miktarı, kıyılarımızın su kalitesi için çok ciddi bir tehdit oluşturuyor. Bu nedenle, turizm amaçlı kullanılan bu teknelerin atıklarının deniz ortamına bırakılmaması, toplanması büyük önem arz ediyor. Bu teknelerin ticari gemilerden farklı olduğunu, tatil amaçlı kullanıldığını, atıklarının rahatsız edilmeden alınması gerektiğini unutmamalıyız. Mavi Kart sisteminde, tekneler atıklarını, marinalarda teknik desteğe ihtiyaç duymadan boşaltabiliyor ve kartlarına ne kadar atık verdiklerini işletebiliyorlar. Denetim birimleri, tekne sahiplerini rahatsız etmeden, sadece teknenin adına bakarak, atık verip verilmediğini görebiliyor. Böylece yerli ve yabancı turistlerimiz rahatsız edilmeden, kontrol gerçekleşiyor, rahat bir tatilin önü açılıyor."

Mavi Kart sisteminin, denizleri koruma adına büyük bir adım olduğunu dile getiren Çevre ve Şehircilik Bakanı Sarı, konuşmasına şöyle devam etti:

"Mavi Kart uygulamamız, deniz kirliliği ile mücadelemize büyük ivme kazandırdı. Bunun yanında bazı teknelerimiz marinalarda değil, koylarda geceliyor. Atıklarını da bulundukları yerde boşaltmak istiyorlar. Bu talebe yönelik olarak Muğla’da 7, İzmir’de 1 adet olmak üzere toplamda 8 mobilize atık alım gemisiyle hizmet veriyoruz. Ülkemiz denizleri MARPOL Sözleşmesi, Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesi Hakkında Uluslararası Sözleşme kapsamında yer alan, hassas deniz alanlarıdır. Özellikle, uluslararası bir geçiş güzergahı olan boğazlarımız ve Marmara denizimiz büyük bir tehdit altındadır. İstanbul Boğazı’ndan her 10 dakikada bir gemi, her 53 dakikada bir petrol veya tehlikeli kimyasal taşıyan tanker geçmektedir. Boğazlar yoluyla günde 400 bin ton tehlikeli yük taşınmaktadır. Acil Müdahale Kanununu çerçevesinde yönetmeliğimizi yayınladık. Ulusal ve bölgesel acil müdahale planlarını tamamladık."

Bakan Sarı, 269 limanda atıkların düzenli olarak alındığını ve bunların atık su arıtma tesislerinde imha edildiğini ifade ederek, bakanlık olarak, belediyelerle işbirliği içinde olduklarını, destek politikaları sayesinde atık su altyapı hizmetlerinin son yıllarda hızlanarak arttığını anlattı.

Bu kapsamda altyapı hizmeti verilen belediye nüfusunun 2015 sonu itibariye yüzde 79’a ulaştığını dile getiren Bakan Sarı, 2017 yılına kadar, denize kıyısı bulunan tüm illerde deniz çöpleri stratejik eylem planlarını uygulamaya alacaklarını belirtti.

"İstanbul Çevre Dostu Şehirler Ödülü"

Çalışmalar sonucunda temiz denizlerin göstergesi olan mavi bayraklı plaj sayısının 436'ya ulaştığını bildiren Bakan Fatma Güldemet Sarı, şöyle konuştu:

"Ülkemiz dünyada ikinci sıraya yükseldi. Bu başarıda payı olan herkese çok teşekkür ediyorum.  Akdeniz’in korunması için Barselona, Karadeniz için Bükreş Bölgesel Sözleşmelerine tarafız. Şubat ayında Atina’daydık, 19. Akdeniz’in Deniz Çevresi ve Kıyı Alanlarının Korunması Sözleşmesi taraflar toplantısına katıldık. Toplantıda ülkemiz ve İstanbulumuz için önemli bir karar alındı. Bundan böyle Akdeniz’e kıyısı olan şehirler arasında en çevreci olan şehre 'İstanbul Çevre Dostu Şehirler Ödülü' verilecek. Bu ödül İstanbul’un adını taşıyan ilk uluslararası çevre ödülü olacak. İki yılda bir verilmesi öngörülen bu anlamlı ödül ilk olarak 2018 yılında verilecek. Atina’da, Mavi Kart sistemimizi, tüm Akdeniz ülkelerine tanıttık ve çok büyük ilgi gördük."

Programa katılan İstanbul Valisi Vasip Şahin ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'a Mavi Kart'larını Fatma Güldemet Sarı verdi.

- Mavi Kart sistemi

Türk deniz yetki alanlarına giren deniz araçları, bayrağı ne olursa olsun Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından verilen Mavi Kart'ı alarak sisteme dahil olabiliyor.

Deniz aracı, bu kartla atık bırakmak istediği en yakın kıyı tesisine giderek gece gündüz atık bırakabiliyor.

Mavi Kart'la denizlerde temizliğin korunması amaçlanıyor.